BABIC
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírek-Bulvár
 
INGATLAN
 
Linkek
 
Hírdetések
Hírdetések : Az üzleti terv

Az üzleti terv

Nagy Endre  2005.03.27. 23:30

Általános tájékoztató Az üzleti terv részei A vállalkozás bemutatása Működési terv Vezetői összefoglaló Marketing terv Vezetőségi és szervezeti felépítés Pénzügyi terv Mellékletek

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ AZ ÜZLETI TERV KÉSZÍTÉSÉRŐL: 1.) Miért lehet szükség üzleti terv írására - Az üzleti terv mint iránytű: Elképzeléseinket, céljainkat fogalmazzuk meg benne. Egy letisztult képet alkotunk arról, hogy hová is szeretnénk eljutni. - Az üzleti terv mint akcióterv: Lépésről lépésre végigvezet minket azokon a feladatokon, amiket el kell végeznünk a céljaink eléréséhez. A segítségével felismerhetjük a vállalkozás erős és gyenge pontjait. Tervezéskor számos olyan kérdés merül fel, melyek megválaszolásával a ránk váró kihívásokra keresünk válaszokat. Felvázoljuk benne a lehetséges akadályokat és a lehetséges megoldásokat, azt vizsgáljuk, hogy a környezeti változók milyen kihatással lesznek a vállalkozás működésének alakulására, hogyan tudunk hatékonyan reagálni ezekre a változásokra. - Az üzleti terv mint megvalósíthatósági tanulmány: Az üzleti ötlet életképességét tudjuk tesztelni, mielőtt még pénzt ölnénk a megvalósításába. Segítségével megállapítható, hogy nyereséges lehet-e a vállalkozás, hoz-e majd kellő profitot az ötlet. Milyen tőkeháttérre lesz szükségünk és hogyan juthatunk ehhez hozzá, hogyan tudjuk visszafizetni. Milyen akadályokkal kell szembenézni a siker érdekében. - Az üzleti terv mint marketingeszköz pénzforrások bevonásához: Hitelfelvételhez, pályázati pénzek megszerzéséhez, befektetők megnyeréséhez elengedhetetlen eszköz az üzleti terv. Azt kell benne kihangsúlyoznunk, hogy miért éri meg a befektetőnek, hitelnyújtónak a vállalkozásunkba pénzt invesztálnia, hogyan fog a befektetés megtérülni, milyen kockázatokkal és milyen előnyökkel jár a részvétel. 2.) A terv megírásának a menete - Adatgyűjtés: Egy használható terv megírásához nélkülözhetetlenek a naprakész, pontos információk. Az ágazat, a piac, a helyszín, a fogyasztók, a vállalkozási tevékenység megismeréséhez végezzünk alapos kutatómunkát. Néhány információforrás: - Közvetlen információszerzés mélyinterjúk, kérdőívek segítségével. Ilyenkor a célcsoportunkat alkotó személyeket közvetlenül vizsgálhatjuk. - Központi Statisztikai Hivatal, Gazdasági és Fejlesztési Kutatóintézet kiadványai - Könyvtárak - Szakmai szervezet kiadványai, munkatársai - Újságok, magazinok, szaklapok - Szaknévsorok - Versenytársak publikált pénzügyi jelentései - Internet - Kinek készül a terv: Az üzleti terv megszerkesztésének alapvető rendező elve. Ez dönti el, hogy mire helyezzük a hangsúlyt a tervben, milyen stílusban írjuk, mennyire lesz formális vagy informális. - Üzleti terv saját magunk számára: Amikor a tervet önmagunk számára készítjük, akkor többnyire azért van rá szükség, hogy térképként szolgáljon vállalkozásunkhoz. A szükséges feladatokat, erősségeket, gyengeségeket rögzítjük. Ilyenkor nyugodtan használhatunk informális stílust, a terv tulajdonképpen egy ötletdömping. A hangsúly céljaink eléréséhez szükséges teendők meghatározásán van. - Üzleti terv a menedzsment számára: A vállalati kultúrától függően lehet a nyelvezete formális és informális is. Általában új üzletág bevezetésekor van rá szükség, illetve a korábbi üzleti terv felülvizsgálatakor, korrekciók felvázolásakor. A hangsúly az elvégzendő feladatokon és nyereségesség vizsgálatán van. - Üzleti terv befektetők szerzéséhez, pályázati pénzek elnyeréséhez, hitelfelvételhez: Pályázatoknál nem ritka, hogy szigorú feltételekben kötik ki, mi szerepeljen a tervben, mire térjünk ki nagyobb terjedelemben. Ha nincsenek megkötések, akkor érdemes megnézni sikeres pályázatok anyagát (ha módunkban áll), hogy lássuk, mit szükséges kidomborítani. Hitelfelvételhez, befektetők szerzéséhez és pályázati pénzek elnyeréséhez írt üzleti terveknél mindig formális stílust kell használni. A tervnek a komolyságot és a professzionalizmust kell sugalnia. Mindhárom esetben arra kiváncsi a terv olvasója, hogy miért érné meg neki pénzt befektetni a vállalkozásba. Milyen előnyökkel jár, mennyi időn belül térül meg a ráfordítás, hogyan tudja visszafizetni a kérelmező a pénzt, milyen pénzügyi kockázatokkal jár a befektetés, hoz-e piaci előnyöket és milyenket. A lényeg, hogy a befektető azt lássa, érdemes a vállalkozást finanszíroznia. - Néhány tanács: - fogalmazzunk világosan, kerüljük a szlenget és a szükségtelen szakzsargont - legyünk magabiztosak, ez a megírt terven is át fog jönni - a használt szókincs igazodjon a terv olvasóinak az elvárásaihoz - a terv tükrözze a készítője szakmai kompetenciáját - a minőség a lényeg, nem a mennyiség (természetesen a terjedelmi minimumot tartsuk be) Miután elkészültünk az üzleti tervünk megírásával, kérjünk meg egy kívülálló személyt, hogy olvassa át. Az észrevételeinek a segítségével kiszürhetjük a logikai és fogalmazásbeli hibákat. - AZ ÜZLETI TERV RÉSZEI: Az üzleti terv felépítése A terv részeinek a készítési sorrendje: A alább látható az üzleti terv felépítése. A terv első részét, a Vezetői összefoglalót kell legutoljára megírni. Ez egy rövid összefoglaló magáról a tervről. A terv többi részének a megírásakor törekedjünk arra, hogy az egyes részek egymásra épüljenek, ne legyenek logikai bukfencek. Az üzleti terv részei: 1.) Vezetői összefoglaló 2.) A vállalkozás általános bemutatása 3.) Marketing Terv 4.) Működési terv 5.) Vezetőség és szervezeti felépítés 6.) Pénzügyi terv 7.) Mellékletek I. VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ - A vállalkozás rövid bemutatása, története. Cég hitvalllása, filozófiája. - Termékek, szolgáltatások rövid bemutatása. - A vállalkozás piacon elfoglalt helye, versenytársak, piaci helyzetelemzés. Célpiacok. Marketing stratégia. - A vállalkozás felépítése, működése. Önálló vállalkozás-e, franchise, leányvállalat? Kik a fő beszállítók. - A közeljövőt érintő célkitűzések, intézkedések, amiket meg kell tenni. - A vállalkozás pénzügyi helyzete. Miért van szükség tőkebevonásra? Hogyan kerül felhasználásra? II. A VÁLLALKOZÁS ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA 1.) A vállalkozás alapadatai - működési forma: önálló cég, franchise, leányvállalat, egyéb - tulajdonosok (név, cím) - törvényes képviselők (név, cím) - a vállalkozás pontos neve - a vállalkozás székhelye, telephelyei - a vállalkozás mikor lett bejegyezve - a vállalkozás fő tevékenysége - a vállalkozás melléktevékenységei - elérhetőségi adatok (telefon, fax, internet cím, e-mail cím, postacím) - a vállalkozás könyvvezetését végző cég neve - a vállalkozás jogi képviseletét ellátó cég neve - egyéb, a vállalkozás működése szempontjából fontos tanácsadó cégek neve 2.) A vállalkozás története a) már működő vállalkozás esetén: - a vállalkozás alapításának ideje és oka, mi céllal jött létre - cégfilozófia, a vállalat küldetése - a működésének története, áttörő sikerek, mélypontok - díjak, szakmai elismerések - folyamatban lévő fejlesztések, jövőre vonatkozó célkitűzések b) most induló vállalkozás esetén: - rögzíteni kell, hogy az üzleti terv megírását mi ösztönözte: hitelfelvételi kérelem, befektető keresése, pályázat elnyerése, egyéb - miért érné meg a befektetőnek, hitelnyújtónak stb. a vállalkozás támogatása, hogyan profitálhat belőle - cégfilozófia, a vállalat küldetése, mit szeretne elérni III. MARKETING TERV 1.) Ágazati áttekintés - az iparágat érintő társadalmi változások - technológiai változások, újítások - politkai környezet, jogszabályi keretek változása - demográfiai változások - gazdasági változások (makrogazdasági mutatók, kamatlábak, adók, lakossági fogyasztások és megtakarítások) - környezeti változók (időjárás, nyersanyagok, környezetszennyezés, környezetvédelem) - az iparágban tapasztalható trendek, azok hatása a vállalkozás tevékenységére, eredményességére - új vállalkozás esetén mennyire nehéz belépni a piacra, a már jelenlévő szereplők mennyire akadályozhatják a belépésünket, milyen magas költségekkel járhat ez 2.) Termékek, szolgáltatások - a vállalkozás által kínált termékek és szolgáltatások fő jellemzői - milyen értéktöbblettel bír a termék / szolgáltatás a vásárló számára - hová vannak a termékek / szolgáltatások pozícionálva a versenytársakéhoz képest - miben különböznek a saját termékek / szolgáltatások a már piacon lévő hasonló termékékektől / szolgáltatásoktól - mennyire volt eddig sikeres a saját termék / szolgáltatás vagy a piacon lévő ha sonló termék / szolgáltatás - további információk a vállalkozás által kínált termékekről, szolgáltatásokról: fotók, technikai specifikációk, diagarammok, 3.) Piaci szegmentáció a) a célcsoport demográfiai jellemzői: - életkor - anyagi helyzet / jövedelem - nem - családi állapot - eltartottak száma - foglalkozás - lakóhely - átlagosan milyen értékben vásárol (Ft) - vásárlások gyakorisága b) a célcsoport pszichológiai jellemzői: - a célcsoport által követett életmód rövid leírása - milyen életmódbeli igényeket elégítenek ki a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások - mik a célcsoport vásárlási döntéseit legjobban befolyásoló tényezők - a piacon növekedés, csökkenés vagy stagnálás tapasztalható-e - mekkora a célpiac mérete - a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás fél éven belül - a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás 5 éven belül - léteznek-e másodlagos célpiacok a vállalkozás számára (ha igen, mik a jellemzői) 4.) Versenytársak vizsgálata A legnagyob versenytársak elemzése a következő szempontok szerint: - a versenytárs által kínált termékek / szolgáltatások leírása - a versenytárs célcsoportjának körülírása, jellemzése - a versenytárs célcsoportjának vásárlási szokásai - a versenytárs árpolitikája, milyen árakkal dolgozik - a versenytárs marketing, reklámtevékenysége - a versenytárs erős és gyenge pontjai: miben jobbak ők és miben rosszabbak - mik azok a tényezők, amikkel át lehetne csábítani a versenytárs vásárlóit - mióta van a versenytárs a piacon, milyen a renoméja - kik a versenytárs beszállítói - milyen értékesítési csatornákat használ a versenytárs 5.) Marketing Mix a) Promóció: - online hirdetési módok - szórólapok - a vállalkozás által kiírt pályázatok, versenyek (PR) - DM levél - hirdetés a nyomtatott sajtóban - rádióban - televízióban - személyes eladás - szponzoráció - merchandising - eladásösztönző akciók (ingyen termékminta, "egyet fizet, kettőt kap" stb) b) Disztribúció: - a vállalkozás területi elhelyezkedés - marketing szempontból milyen előnyökkel bír a választott helyszín - disztribúciós szempontból milyen előnyökkel bír a választott helyszín - milyen költségvonzatai vannak a jelenlegi értékesítési módnak - a vállalkozás telephelyén kívül milyen módokon történik még az értékesítés - online - kereskedelmi hálózatokban - disztribútorokon keresztül - közvetítőkön keresztül - személyes eladással - egyéb c) Ár: - a vállalkokzás által használt árképzési elvek - költségelvű árképzés - kereslettől függő árképzés - versenytársakhoz igazodó árképzés - árdiferenciálás (felárak, árengedmények) - mekkora a célcsoport árérzékenysége (alacsony, közepes, magas) - a kínált termékeknél / szolgáltatásoknál milyen az ár-minőség viszonylat d) Termékek / szolgáltatások: - a kínált termékek / szolgáltatások típusa - a termékéletgörbe melyik szakaszában helyezkednek el (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás) - milyen termékfejlesztések folynak a vállalkozásnál - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások egymáshoz való viszonya - azonos igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - egymást kiegészítő termékek / szolgáltatások - egymástól elétrő igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - alkalmazott termék - piac stratégiák: - piackiaknázás - piacfejlesztés - termékfejlesztés - diverzifikáció - termékkivonás a piacról - a termékfejlesztések ütemezése - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások milyen előnyöket nyújtanak a vásárlók számára IV. MŰKÖDÉSI TERV 1.) Fejlesztési elemzés - a termékek / szolgáltatások fejlesztése milyen stádiumban van - mikorra várható a fejlesztés befejezése - a befejezésig milyen akadályokat kell leküzdenie a vállalkozásnak - milyen feladatok várnak még elvégzésre - kik vesznek részt a vállalkozáson kívül a fejlesztésben (alvállalkozó, partnercég) - a szabadalmaztatás megoldása, a szabadalmi jogok levédése 2.) Gyártási terv - a vállalkozás fő beszállítói - a beszállítók osztályozása (ár, szállítási feltételek, megbízhatóság) - milyen gyártási eljárásokat alkalmaz a vállalkozás - a gyártási / előállítási folyamat rövid bemutatása - a gyártási folyamathoz kapcsolódó költségek felsorolása - mik a kutatási és fejlesztési folyamatokhoz kötődő költségek és határidők - milyen eszközigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása - milyen helyigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása (raktár, gyárüzem) - alvállalkozók részt vesznek-e a gyártási folyamatban - milyen szervízhálózatot működtet a cég - jár-e terméktámogatás a termékekhez / szolgáltatásokhoz V. VEZETŐSÉGI ÉS SZERVEZETI FELÉPÍTÉS 1.) Vezetőség, tisztségviselők - kik a vállalkozás alapítói - kik az aktív befektetők - kik azok az alkalmazottak, akik kulcsfontosságú szerepet játszanak a vállalkozás életében - kik az igazgatók - van-e tanácsadó testülete a vállalkozásnak - kik a külső / belső tanácsadók: jogi képviselet, könyvvezetés, pénzügyi tanácsadó - ábra mellékelése a szervezeti sémáról 2.) Személyzeti politika és stratégia - az alkalmazottak felvételének az ütemezése - milyen módszert használ a vállalkozás az alkalmazottak kiválasztásánál - igénybe vesz-e vállalkozás külső céget az alkalmazottak kiválasztásában - milyen javadalmazási rendszert alkalmaz a vállalkozás - létezik-e munkaerőképzés a vállalkozásnál VI. PÉNZÜGYI TERV A pénzügyi tervben az alábbi kimutatásokat szokás szerepeltetni: - költségvetési terv (korábbi éveknél tervezett és tény adatok összehasonlítása) - cash-flow kimutatás - eredménykimuatás - mérleg - induló költségek felsorolása - működő költségek felsorolása - grafikon készítése a fedezeti pontról, megtérülési pontról - pénzügyi mutatók szerepeltetése VII. MELLÉKLETEK A mellékletekben szerepeltethetünk grafikonokat, táblázatokat, fotókat a termékekről, technikai specifikációkat, a vezetőség életrajzát és minden olyan egyéb anyagot, ami kapcsolódik az üzleti terv anyagához, és azt illusztrálja.

 
Google
Google
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Óra
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?