Az zleti terv
Nagy Endre 2005.03.27. 23:30
ltalnos tjkoztat
Az zleti terv rszei
A vllalkozs bemutatsa
Mkdsi terv
Vezeti sszefoglal
Marketing terv
Vezetsgi s szervezeti felpts
Pnzgyi terv
Mellkletek
LTALNOS TJKOZTAT AZ ZLETI TERV KSZTSRL:
1.) Mirt lehet szksg zleti terv rsra
- Az zleti terv mint irnyt:
Elkpzelseinket, cljainkat fogalmazzuk meg benne. Egy letisztult kpet alkotunk arrl, hogy hov is szeretnnk eljutni.
- Az zleti terv mint akciterv:
Lpsrl lpsre vgigvezet minket azokon a feladatokon, amiket el kell vgeznnk a cljaink elrshez. A segtsgvel felismerhetjk a vllalkozs ers s gyenge pontjait. Tervezskor szmos olyan krds merl fel, melyek megvlaszolsval a rnk vr kihvsokra keresnk vlaszokat. Felvzoljuk benne a lehetsges akadlyokat s a lehetsges megoldsokat, azt vizsgljuk, hogy a krnyezeti vltozk milyen kihatssal lesznek a vllalkozs mkdsnek alakulsra, hogyan tudunk hatkonyan reaglni ezekre a vltozsokra.
- Az zleti terv mint megvalsthatsgi tanulmny:
Az zleti tlet letkpessgt tudjuk tesztelni, mieltt mg pnzt lnnk a megvalstsba. Segtsgvel megllapthat, hogy nyeresges lehet-e a vllalkozs, hoz-e majd kell profitot az tlet. Milyen tkehttrre lesz szksgnk s hogyan juthatunk ehhez hozz, hogyan tudjuk visszafizetni. Milyen akadlyokkal kell szembenzni a siker rdekben.
- Az zleti terv mint marketingeszkz pnzforrsok bevonshoz:
Hitelfelvtelhez, plyzati pnzek megszerzshez, befektetk megnyershez elengedhetetlen eszkz az zleti terv. Azt kell benne kihangslyoznunk, hogy mirt ri meg a befektetnek, hitelnyjtnak a vllalkozsunkba pnzt invesztlnia, hogyan fog a befektets megtrlni, milyen kockzatokkal s milyen elnykkel jr a rszvtel.
2.) A terv megrsnak a menete
- Adatgyjts:
Egy hasznlhat terv megrshoz nlklzhetetlenek a napraksz, pontos informcik. Az gazat, a piac, a helyszn, a fogyasztk, a vllalkozsi tevkenysg megismershez vgezznk alapos kutatmunkt. Nhny informciforrs:
- Kzvetlen informciszerzs mlyinterjk, krdvek segtsgvel. Ilyenkor a
clcsoportunkat alkot szemlyeket kzvetlenl vizsglhatjuk.
- Kzponti Statisztikai Hivatal, Gazdasgi s Fejlesztsi Kutatintzet kiadvnyai
- Knyvtrak
- Szakmai szervezet kiadvnyai, munkatrsai
- jsgok, magazinok, szaklapok
- Szaknvsorok
- Versenytrsak publiklt pnzgyi jelentsei
- Internet
- Kinek kszl a terv:
Az zleti terv megszerkesztsnek alapvet rendez elve. Ez dnti el, hogy mire helyezzk a hangslyt a tervben, milyen stlusban rjuk, mennyire lesz formlis vagy informlis.
- zleti terv sajt magunk szmra:
Amikor a tervet nmagunk szmra ksztjk, akkor tbbnyire azrt van r szksg,
hogy trkpknt szolgljon vllalkozsunkhoz. A szksges feladatokat,
erssgeket, gyengesgeket rgztjk. Ilyenkor nyugodtan hasznlhatunk
informlis stlust, a terv tulajdonkppen egy tletdmping. A hangsly cljaink
elrshez szksges teendk
meghatrozsn van.
- zleti terv a menedzsment szmra:
A vllalati kultrtl fggen lehet a nyelvezete formlis s informlis is. ltalban
j zletg bevezetsekor van r szksg, illetve a korbbi zleti terv
fellvizsglatakor, korrekcik felvzolsakor. A hangsly az elvgzend
feladatokon s nyeresgessg vizsglatn van.
- zleti terv befektetk szerzshez, plyzati pnzek elnyershez,
hitelfelvtelhez:
Plyzatoknl nem ritka, hogy szigor felttelekben ktik ki, mi szerepeljen a
tervben, mire trjnk ki nagyobb terjedelemben. Ha nincsenek megktsek, akkor
rdemes megnzni sikeres plyzatok anyagt (ha mdunkban ll), hogy lssuk,
mit szksges kidombortani. Hitelfelvtelhez, befektetk szerzshez s plyzati
pnzek elnyershez rt zleti terveknl mindig formlis stlust kell hasznlni. A
tervnek a komolysgot s a professzionalizmust kell sugalnia. Mindhrom esetben
arra kivncsi a terv olvasja, hogy mirt rn meg neki pnzt befektetni a
vllalkozsba. Milyen elnykkel jr, mennyi idn bell trl meg a rfordts,
hogyan tudja visszafizetni a krelmez a pnzt, milyen pnzgyi kockzatokkal jr a
befektets, hoz-e piaci elnyket s milyenket. A lnyeg, hogy a befektet azt
lssa, rdemes a vllalkozst finanszroznia.
- Nhny tancs:
- fogalmazzunk vilgosan, kerljk a szlenget s a szksgtelen szakzsargont
- legynk magabiztosak, ez a megrt terven is t fog jnni
- a hasznlt szkincs igazodjon a terv olvasinak az elvrsaihoz
- a terv tkrzze a ksztje szakmai kompetencijt
- a minsg a lnyeg, nem a mennyisg (termszetesen a terjedelmi minimumot
tartsuk be)
Miutn elkszltnk az zleti tervnk megrsval, krjnk meg egy kvlll szemlyt, hogy olvassa t. Az szrevteleinek a segtsgvel kiszrhetjk a logikai s fogalmazsbeli hibkat.
- AZ ZLETI TERV RSZEI:
Az zleti terv felptse
A terv rszeinek a ksztsi sorrendje:
A albb lthat az zleti terv felptse. A terv els rszt, a Vezeti sszefoglalt kell legutoljra megrni. Ez egy rvid sszefoglal magrl a tervrl. A terv tbbi rsznek a megrsakor trekedjnk arra, hogy az egyes rszek egymsra pljenek, ne legyenek logikai bukfencek.
Az zleti terv rszei:
1.) Vezeti sszefoglal
2.) A vllalkozs ltalnos bemutatsa
3.) Marketing Terv
4.) Mkdsi terv
5.) Vezetsg s szervezeti felpts
6.) Pnzgyi terv
7.) Mellkletek
I. VEZETI SSZEFOGLAL
- A vllalkozs rvid bemutatsa, trtnete. Cg hitvalllsa, filozfija.
- Termkek, szolgltatsok rvid bemutatsa.
- A vllalkozs piacon elfoglalt helye, versenytrsak, piaci helyzetelemzs. Clpiacok.
Marketing stratgia.
- A vllalkozs felptse, mkdse. nll vllalkozs-e, franchise, lenyvllalat? Kik
a f beszlltk.
- A kzeljvt rint clkitzsek, intzkedsek, amiket meg kell tenni.
- A vllalkozs pnzgyi helyzete. Mirt van szksg tkebevonsra? Hogyan kerl
felhasznlsra?
II. A VLLALKOZS LTALNOS BEMUTATSA
1.) A vllalkozs alapadatai
- mkdsi forma: nll cg, franchise, lenyvllalat, egyb
- tulajdonosok (nv, cm)
- trvnyes kpviselk (nv, cm)
- a vllalkozs pontos neve
- a vllalkozs szkhelye, telephelyei
- a vllalkozs mikor lett bejegyezve
- a vllalkozs f tevkenysge
- a vllalkozs mellktevkenysgei
- elrhetsgi adatok (telefon, fax, internet cm, e-mail cm, postacm)
- a vllalkozs knyvvezetst vgz cg neve
- a vllalkozs jogi kpviselett ellt cg neve
- egyb, a vllalkozs mkdse szempontjbl fontos tancsad cgek neve
2.) A vllalkozs trtnete
a) mr mkd vllalkozs esetn:
- a vllalkozs alaptsnak ideje s oka, mi cllal jtt ltre
- cgfilozfia, a vllalat kldetse
- a mkdsnek trtnete, ttr sikerek, mlypontok
- djak, szakmai elismersek
- folyamatban lv fejlesztsek, jvre vonatkoz clkitzsek
b) most indul vllalkozs esetn:
- rgzteni kell, hogy az zleti terv megrst mi sztnzte:
hitelfelvteli krelem, befektet keresse, plyzat elnyerse, egyb
- mirt rn meg a befektetnek, hitelnyjtnak stb. a vllalkozs tmogatsa,
hogyan profitlhat belle
- cgfilozfia, a vllalat kldetse, mit szeretne elrni
III. MARKETING TERV
1.) gazati ttekints
- az ipargat rint trsadalmi vltozsok
- technolgiai vltozsok, jtsok
- politkai krnyezet, jogszablyi keretek vltozsa
- demogrfiai vltozsok
- gazdasgi vltozsok (makrogazdasgi mutatk, kamatlbak, adk, lakossgi
fogyasztsok s megtakartsok)
- krnyezeti vltozk (idjrs, nyersanyagok, krnyezetszennyezs,
krnyezetvdelem)
- az ipargban tapasztalhat trendek, azok hatsa a vllalkozs tevkenysgre,
eredmnyessgre
- j vllalkozs esetn mennyire nehz belpni a piacra, a mr jelenlv szereplk
mennyire akadlyozhatjk a belpsnket, milyen magas kltsgekkel jrhat ez
2.) Termkek, szolgltatsok
- a vllalkozs ltal knlt termkek s szolgltatsok f jellemzi
- milyen rtktbblettel br a termk / szolgltats a vsrl szmra
- hov vannak a termkek / szolgltatsok pozcionlva a versenytrsakhoz kpest
- miben klnbznek a sajt termkek / szolgltatsok a mr piacon lv hasonl
termkkektl / szolgltatsoktl
- mennyire volt eddig sikeres a sajt termk / szolgltats vagy a piacon lv ha
sonl termk / szolgltats
- tovbbi informcik a vllalkozs ltal knlt termkekrl, szolgltatsokrl:
fotk, technikai specifikcik, diagarammok,
3.) Piaci szegmentci
a) a clcsoport demogrfiai jellemzi:
- letkor
- anyagi helyzet / jvedelem
- nem
- csaldi llapot
- eltartottak szma
- foglalkozs
- lakhely
- tlagosan milyen rtkben vsrol (Ft)
- vsrlsok gyakorisga
b) a clcsoport pszicholgiai jellemzi:
- a clcsoport ltal kvetett letmd rvid lersa
- milyen letmdbeli ignyeket elgtenek ki a vllalkozs ltal knlt termkek /
szolgltatsok
- mik a clcsoport vsrlsi dntseit legjobban befolysol tnyezk
- a piacon nvekeds, cskkens vagy stagnls tapasztalhat-e
- mekkora a clpiac mrete
- a clpiac hny szzalkt tudja megszerezni a vllalkozs fl ven bell
- a clpiac hny szzalkt tudja megszerezni a vllalkozs 5 ven bell
- lteznek-e msodlagos clpiacok a vllalkozs szmra (ha igen, mik a jellemzi)
4.) Versenytrsak vizsglata
A legnagyob versenytrsak elemzse a kvetkez szempontok szerint:
- a versenytrs ltal knlt termkek / szolgltatsok lersa
- a versenytrs clcsoportjnak krlrsa, jellemzse
- a versenytrs clcsoportjnak vsrlsi szoksai
- a versenytrs rpolitikja, milyen rakkal dolgozik
- a versenytrs marketing, reklmtevkenysge
- a versenytrs ers s gyenge pontjai: miben jobbak k s miben rosszabbak
- mik azok a tnyezk, amikkel t lehetne csbtani a versenytrs vsrlit
- mita van a versenytrs a piacon, milyen a renomja
- kik a versenytrs beszllti
- milyen rtkestsi csatornkat hasznl a versenytrs
5.) Marketing Mix
a) Promci:
- online hirdetsi mdok
- szrlapok
- a vllalkozs ltal kirt plyzatok, versenyek (PR)
- DM levl
- hirdets a nyomtatott sajtban
- rdiban
- televziban
- szemlyes elads
- szponzorci
- merchandising
- eladssztnz akcik (ingyen termkminta, "egyet fizet, kettt kap" stb)
b) Disztribci:
- a vllalkozs terleti elhelyezkeds
- marketing szempontbl milyen elnykkel br a vlasztott helyszn
- disztribcis szempontbl milyen elnykkel br a vlasztott helyszn
- milyen kltsgvonzatai vannak a jelenlegi rtkestsi mdnak
- a vllalkozs telephelyn kvl milyen mdokon trtnik mg az rtkests
- online
- kereskedelmi hlzatokban
- disztribtorokon keresztl
- kzvettkn keresztl
- szemlyes eladssal
- egyb
c) r:
- a vllalkokzs ltal hasznlt rkpzsi elvek
- kltsgelv rkpzs
- kereslettl fgg rkpzs
- versenytrsakhoz igazod rkpzs
- rdiferencils (felrak, rengedmnyek)
- mekkora a clcsoport rrzkenysge (alacsony, kzepes, magas)
- a knlt termkeknl / szolgltatsoknl milyen az r-minsg viszonylat
d) Termkek / szolgltatsok:
- a knlt termkek / szolgltatsok tpusa
- a termkletgrbe melyik szakaszban helyezkednek el
(bevezets, nvekeds, rettsg, hanyatls)
- milyen termkfejlesztsek folynak a vllalkozsnl
- a vllalkozs ltal knlt termkek / szolgltatsok egymshoz val viszonya
- azonos ignyeket kielgt termkek / szolgltatsok
- egymst kiegszt termkek / szolgltatsok
- egymstl eltr ignyeket kielgt termkek / szolgltatsok
- alkalmazott termk - piac stratgik:
- piackiaknzs
- piacfejleszts
- termkfejleszts
- diverzifikci
- termkkivons a piacrl
- a termkfejlesztsek temezse
- a vllalkozs ltal knlt termkek / szolgltatsok milyen elnyket nyjtanak a
vsrlk szmra
IV. MKDSI TERV
1.) Fejlesztsi elemzs
- a termkek / szolgltatsok fejlesztse milyen stdiumban van
- mikorra vrhat a fejleszts befejezse
- a befejezsig milyen akadlyokat kell lekzdenie a vllalkozsnak
- milyen feladatok vrnak mg elvgzsre
- kik vesznek rszt a vllalkozson kvl a fejlesztsben (alvllalkoz, partnercg)
- a szabadalmaztats megoldsa, a szabadalmi jogok levdse
2.) Gyrtsi terv
- a vllalkozs f beszllti
- a beszlltk osztlyozsa (r, szlltsi felttelek, megbzhatsg)
- milyen gyrtsi eljrsokat alkalmaz a vllalkozs
- a gyrtsi / ellltsi folyamat rvid bemutatsa
- a gyrtsi folyamathoz kapcsold kltsgek felsorolsa
- mik a kutatsi s fejlesztsi folyamatokhoz ktd kltsgek s hatridk
- milyen eszkzignnyel jr egytt a termkek / szolgltatsok ellltsa
- milyen helyignnyel jr egytt a termkek / szolgltatsok ellltsa (raktr,
gyrzem)
- alvllalkozk rszt vesznek-e a gyrtsi folyamatban
- milyen szervzhlzatot mkdtet a cg
- jr-e termktmogats a termkekhez / szolgltatsokhoz
V. VEZETSGI S SZERVEZETI FELPTS
1.) Vezetsg, tisztsgviselk
- kik a vllalkozs alapti
- kik az aktv befektetk
- kik azok az alkalmazottak, akik kulcsfontossg szerepet jtszanak a vllalkozs
letben
- kik az igazgatk
- van-e tancsad testlete a vllalkozsnak
- kik a kls / bels tancsadk: jogi kpviselet, knyvvezets, pnzgyi tancsad
- bra mellkelse a szervezeti smrl
2.) Szemlyzeti politika s stratgia
- az alkalmazottak felvtelnek az temezse
- milyen mdszert hasznl a vllalkozs az alkalmazottak kivlasztsnl
- ignybe vesz-e vllalkozs kls cget az alkalmazottak kivlasztsban
- milyen javadalmazsi rendszert alkalmaz a vllalkozs
- ltezik-e munkaerkpzs a vllalkozsnl
VI. PNZGYI TERV
A pnzgyi tervben az albbi kimutatsokat szoks szerepeltetni:
- kltsgvetsi terv (korbbi veknl tervezett s tny adatok sszehasonltsa)
- cash-flow kimutats
- eredmnykimuats
- mrleg
- indul kltsgek felsorolsa
- mkd kltsgek felsorolsa
- grafikon ksztse a fedezeti pontrl, megtrlsi pontrl
- pnzgyi mutatk szerepeltetse
VII. MELLKLETEK
A mellkletekben szerepeltethetnk grafikonokat, tblzatokat, fotkat a termkekrl, technikai specifikcikat, a vezetsg letrajzt s minden olyan egyb anyagot, ami kapcsoldik az zleti terv anyaghoz, s azt illusztrlja.
|